Tanssi

Baletin Perustekniikat

Baletin nykymuodossa varpailleen nousu on ollut suuressa roolissa. Baletin korkea tanssittavuus eli se, että tanssiin haettiin painovoimattomuutta ja kevyttä tunnelmaa tuli suosituksi samaan aikaan kun romantismi 1800-luvulla alkoi valloittaa taiteen piirissä.

Varvastossut saapuivat balettiin ja ballerinojen perinteinen puvustus alkoi lyödä läpi. Vaaleanpunaiset trikoot ja tyllimekko, joka paljasti nilkat, olivat nyt se uusi baletin tyyli puvustuksessa, jota seurataan nykypäivänäkin. Baletissa on tarkat opit, joita kaikki sen koulukunnat noudattavat. Tietyt baletin perusasennot ovat jokaisen opeteltava ja ne hioutuvat täydelliseksi usein pitkä harjoittelun tuloksena.

Varpailla tanssiminen

Balettitossujen kehityksen myötä pystyttiin hiljalleen siirtymään yhä enemmän ja enemmän tanssimaan varpaillaan. Mitä kauemmin ja taidokkaammin ballerina pysyi varpailla tanssimisen asennossa, sen enemmän häntä usein arvostettiin. Se oli baletin voimannäyte ja samalla miestanssijat siirtyivät pienemmälle roolille toimimaan näiden ballerinojen tukijana. Ensimmäinen esitys, jossa tanssittiin lähes koko esityksen ajan varpaillaan, oli Keijo, joka nähtiin Pariisin Oopperassa, tähtenään kuuluisa Marie Tagloni vuonna 1832. Varpailla tanssimisen termi on En pointe. En pointessa tanssiminen tapahtuu varpaiden kärjellä, käyttäen hyväksi kovetettuja balettitossuja, joilla kyseinen tanssiminen luonnistuu. Tanssiminen näin oli tarkoitettu lähinnä vain naispuolisille tanssijoille. Joskus harvoin saattoi nähdä miehiä tanssivan varpaillaan. Tanssiminen varpaiden kärjillä kuitenkin aiheuttaa vakavia vaurioita jaloissa, jos sen harjoittelu aloitetaan liian nuorena, milloin varpaat ja jalan luut vielä kasvavat ja muodostuvat. Tästä syytä enää useinkaan ei harjoittelua aloiteta ennen, kun kasvu on pysähtymään päin. Varpailla tanssiminen rasittaa koko kehoa ihan eri lailla ja vaikka kengät suojaavat pahimmilta vahingoilta, on usein tanssijoiden jaloissa paljon jälkiä kovasta treenauksesta. Tanssijan jalat kuitenkin ajan myötä usein tottuvat kenkiin. Balettitanssijan ammattiin ryhtymistä harjoitellaan intensiivisesti usein vähintään kahdeksan vuotta ja siksi sen harjoittelu aloitetaan hyvin nuorena. Nuoret balettitanssija oppilaat harjoittelevat lähes jokaisena päivänä viikosta. Pitkät raajat ja solakkuus katsotaan balettitanssijalla eduksi ja auki kiertyvät lonkkanivelet ovat sellaisia ominaisuksia, joita baletissa vaaditaan menestyäkseen. Valitettavasti harjoittelun alkaessa nuorella iällä, ei osata vielä nähdä ja sanoa, onko vartalonmalli muuttumassa ja kasvamassa sellaiseksi kuin vaaditaan ja tästä syystä monien nuorten tyttöjen balettihaaveet aiheuttavat ikuisia traumoja niille, ketkä eivät kasvaneet tarpeeksi pituutta tai eivät säilyneet tarpeeksi solakkoina tai venyvinä. Vain pieni osa ballerinoiksi haaveilevista saavuttaa sen ammattitason, usein juurikin kehon sopusuhtaisuuden ja venyvyyden takia.

Balettitanssijan asusteet

Baletissa naisilla täytyy olla mahdollisimman vartalonmyötäinen tanssipuku. Sukkahousut ja kireä uimapuku on usein miten kevyiden kenkien ja kovapohjaisten kenkien lisäksi tärkeimmät asusteet, jotta kaikki kehon liikkeet näkyvät. Baletissa tunnettu tyllihamonen on usein sellainen, joka tulee päälle vasta esityksiin, jos nykypäivänä enää sinnekään, sillä baletti on muuttuva taiteenlaji vielä nykypäivänäkin. Miesten asusteisiin kuuluu tukihousut, hihaton paita ja pehmeät tossut. Usein miehet eivät tanssi kovakärkisillä tossuilla vaan auttavat naispuolista ballerinaa suorittamaan varpailla tanssimista tukemalle heitä ja ottamalla vastaan muun muassa hypyissä. Baletissa edelleenkin pätee samat säännöt ja muun muassa oli se sitten harrastuksena taikka ammattiin pyrkimisessä usein harjoitukset aloitetaan samoilla perusliikkeillä ja tunti aloitetaan sekä lopetetaan opettajalle ja pianistille tai muille salissa oleville niiauksella kuten vanhaan hyvään hovitapaan on kuulunut. Balettia voi harrastaa nykypäivänä myös aikuisena ja siitä voi tehdä toimivan harrastuksen ilman ammattilaiseksi pyrkimystä ja lajina se onkin hyvin lihasvoimaa kasvattava ja notkeutta lisäävä tanssiharrastus.

Balettitanssijan asusteet