Uncategorized

LAVALLE, KUN NOLOTTAA

Tanssi on hienoa taidetta ja samalla myös liikuntaa. Se edistää hyvinvointia, muuttaa ihmisten ajattelutapoja ja tuo elämään aina jotain kaunista ja ylellistä. Useimmat meistä nauttivat tanssiesitysten katsomisesta yhtä paljon kuin taideluistelustakin, mutta jostain syystä monen mielestä taideluistelun harrastuksen aloittamisen kynnys on paljon matalampi kuin tanssiharrastuksen aloittamisen kynnys. Yritettäisiinkö saada vastauksia tähän ilmiöön?

Lapsuuden Kokemukset

Olet varmaan nähnyt hyvinkin paljon tanssivia lapsia – ystävien perheissä, videoissa ja joskus jopa kaduilla. Lapsille on ihan tyypillistä se, että he ilmaisevat tunteensa muuten kuin puhumalla, varsinkin kun he eivät ole vielä oppineet puhumaan. Joissakin perheissä vanhemmat eivät edes huomaa, kuinka he itse vaikuttavat lapsen taiteelliseen kehitykseen jo hyvin varhaisessa vaiheessa: pienikin kommentti voi tappaa lapsessa syntyneen innostuksen tanssiin aivan kokonaan. Sama koskee päiväkodissa saatuja huomautuksia, varsinkin negatiivista kritiikkiä, ja tilanne huipentuu koulussa: siinä vaiheessa lapsi on jo sen verran kehittynyt, että hän joko voi tanssia yleisön nähden tai sitten ei. Nolous aiheuttaa sen, että liikkeistä tulee kömpelömpiä, ja sen kautta tulee enemmän negatiivista kritiikkiä, joka kasvattaa nolouden tunnetta entisestään. Nuoruus- ja aikuisiässä ongelma ei korjaannu eikä lähde itsestään, joten jos on halua tanssia ja nolous kuitenkin häiritsee, ihminen joutuu tekemään paljon töitä noloutensa voittamisen eteen.

Lapsuuden Kokemukset

Miten Aloittaa Tanssiharrastus Aikuisessa Iässä?

Ennen kuin lähdetään mihinkään, tanssia voi harrastaa kotona. Lempimusiikki kaiuttimissa ja oikea hetki, kun perheen jäseniä ei ole kotona – ja kaikki alkaa kuin itsestään. Tarkoitan tässä vain niitä ihmisiä, jotka oikeasti haluavat tanssia, enkä niitä, joille tanssi merkitsee elämässä yhtä vähän kuin pingviinien ympäristöongelmat Uudessa-Seelannissa. Kun kotona on tanssittu ensimmäiset sessiot, tanssimista voi kokeilla peilin edessä ja käyttää siihen myös erilaisia youtubesta löytyviä opasvideoita, joissa tanssin ammattilaiset tai ihan tavalliset lajin harrastajat kertovat joitakin perusteita. Riippumatta siitä, mistä tanssin lajista on kyse, ohjeita löytyy melko hyvin – oli sitten kiinnostuksen kohteenasi klassinen tanssi, urheilu- tai hiphop-tanssi. Se, mikä vielä auttaa voittamaan nolouden tunteen erittäin hyvin, on varustus. Kun tanssi tapahtuu kotiverkkarit ja ruttuinen T-paita päällä, siitä ei tule mitään: eihän kenenkään ole mukava katsoa tällaista tanssia muutenkaan, eikä peili asiaa muuta mihinkään suuntaan. Tanssin hetki tuntuu joka solussa silloin, kun päällä on kyseiseen tanssin lajiin sopivat vaatteet: naisilla aina sopivat mekot, hameet tai shortsit, ja miehillä klassiset silitetyt paidat tai trendikkäät urheilutanssin vaatteet. Vaikutusta voi verrata vaikka siihen, miltä tuntuu oleskelu kotona juuri siivouksen jälkeen.

Miten Aloittaa Tanssiharrastus Aikuisessa Iässä?

Kotiharjoitusten kautta voi voittaa nolouden tunteen, joka on ikään kuin noloutta itsensä edessä. Toisin sanottuna, kyse on itsensä hyväksymisestä. Seuraava askel voi olla monelle jo vaikeampi: nyt lähdetään opettelemaan tanssia johonkin ryhmään tai seuraan. Paikka on syytä valita niin, että siellä ei ole tuttavia, ja lähteä ensimmäisiin harjoituksiin yksin. Muuten tulee helposti sellainen tilanne, jossa nolous palaa kaikessa kauheudessaan takaisin entistä vahvempana ja seuraava harrastuksen aloitus on edellistä paljon työläämpi. Kun onnistuu valitsemaan sellaisen ryhmän, jossa kaikki hyväksyvät toisensa eikä ketään kiinnosta mikään muu kuin itse tanssi, oma näkökulma tanssiin ja nolouteen muuttuu merkittävästi. Kannustava henki on aina merkittävä menestyksen tekijä. Jossain vaiheessa ryhmä tulee tekemään esityksiä ja siinähän se vaikea työ omaa noloutta vastaan vasta palkitaan: lavalle tullaan katsomaan omaa pelkoa suoraan silmiin. Nolottaako? Jos tykkäät tanssista, niin ei varmasti enää nolota.