Uncategorized

Tanssien parempi terveys

Tanssi – mikä ihana, mieltä kohottava harrastus! Rytmi vie mennessään ja samalla lähtee huolet ja kilot!

Mutta kuinka tanssilla voi olla niin paljon niin hyviä hyötyjä ja mihin kaikkeen sillä voi olla vaikutusta? Lue lisää tästä vauhdikkaasta ja terveellisestä liikuntamuodosta. Tanssia voi suositella aivan kaikille, sillä se tuottaa iloa vauvasta vaariin!

Kunto kohoaa

Kunnon kohottamiseksi tuskin on hauskempaa keinoa kuin tanssiminen mielimusiikin tahtiin. Tanssissa käytetään koko kehon lihaksia ja tanssin avulla voidaan ylläpitää kuntoa tai parantaa sitä. Liikuteltaessa koko kehoa, löytyy sellaisia lihaksia, joiden olemassaolosta ei ollut tietoakaan. Lihasten kasvun lisäksi tanssia voidaan käyttää hyödyksi myös esimerkiksi selkä- tai päänsäryn lievittämisessä. Tanssin avulla verenkierto vapautuu ja stressihormonin määrä vähenee. Lisäksi mieli kohenee ja mielen kireys ja ahdistus vähenevät. Tanssin kuntoa kohottavasta vaikutuksesta on myös se hyöty, että lihakset eivät jumita niin helposti. Liikkumattomuus voi aiheuttaa lihasten jumiutumista ja näin ollen myös särkyä missä tahansa kehonosassa. Tanssin voi ottaa osaksi elämää vaikka silloin, kun henkilö tekee istumatyötä. Näin keho saadaan liikkeelle ja pysymään aktiivisena. Tanssiessa kalorit palavat hurjaa vauhtia. Lisäksi kehon joustavuus ja kestävyys paranee. Tästä on hyötyä myös muissa liikunnan muodoissa. Kun notkeutesi paranee, pystyt paremmin tekemään erilaisia jumppaliikkeitä. Tämän ansiosta liikunta tulee olemaan yleisesti ottaen hauskempaa, sillä sinun ei tarvitse tuskailla vaikeiden liikkeiden ansiosta, joihin et ehkä muuten pystyisi.

Tanssiminen on hyväksi myös sydämelle. Sen onkin todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Lisäksi hapenottokyky paranee ja tällä on suuri vaikutus yleiseen hyvään oloon ja terveyteen. Tanssia voidaan pitää monipuolisempana kuin monia muita liikuntamuotoja. Aivot hyötyvät tanssista suuresti ja se on itseasiassa hyödyllisempää aivoille kuin esimerkiksi pyöräily tai juoksu. Jos tanssit parin kanssa, on tanssista lisäksi hyötyä myös sosiaalisessa mielessä.

Tanssija käyttää aivojaan eri tavalla

Tanssissa on kyse paljon muustakin kuin ulkopuolisesti saattaa näyttää. Sillä on ihmiselle merkitystä myös neurologisesti. Tanssin aikana syvät aivoalueet aktivoituvat. Nämä alueet vastaavat ihmisen muistista, tunne-elämästä sekä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Kaikki nämä ovat tärkeitä elämän osia ja tanssiminen aktivoi niitä. Tanssi toimii siis myös muistin tukena.

Tanssi aiheuttaa harrastajalle mielihyvää ja stressi vähenee. Tämä on suoraa seurausta aivojen stressi- ja pelkokeskuksen aktivoitumisen vähenemisestä. Tanssia voidaan käyttää myös masennuksen hoidossa.

Tanssi on luovaa

Tanssin aikana harrastaja käyttää luovuuttaan. Tanssi ei ole pelkkää sääntöjen noudattamista, vaan usein liikkeet tulevat niinsanotusti omasta selkärangasta, kuullun rytmin avulla. Tanssia voidaan mukauttaa täysin kuullun musiikin tunnelman mukaisesti. Tällaisessa luovassa työskentelyssä aivot tekevät töitä ja samalla syntyy uusia hermoratoja. Tanssin aikana ilmaistaan jotain tunnetta. Tanssijoilla on myös kyky lukea toisten tanssijoiden tunteita. Tämä kehittää sosiaalista osaamista.

Tanssi on luovaa

Kun ihminen tekee luovuutta vaativia asioita, ihmisen improvisaatiokyky kehittyy. Tästä on hyötyä myös muilla elämän osa-alueilla. Luovuus kehittyy ja sitä voidaan käyttää elämässä missä tahansa. Tanssiva ihminen huomaa myös muiden luovien asioiden sujuvan luontevammin. Tanssi on yksi niistä harrastuksista, joita voidaan harrastaa vauvasta vaariin. Jo vauva voi heilua rytmin tahdissa. Taaperosta on hauska matkia muiden tanssiliikkeitä. Tanssi sopii lasten ja nuoren lisäksi myös vanhuksille. On tärkeää, ettei ihminen jää aloilleen istumaan. Tanssilla onkin todettu olevan ikääntymistä ehkäiseviä vaikutuksia. Olit sitten nuori tai vanhus, hyödyt tanssista varmasti, sillä se aktivoi aivojesi ja kehosi eri osa-alueita erittäin tehokkaasti!